DESIGN STUDIO-3D

Als iets gratis is, ben je zelf het product. Geldt dit voor ons als gebruikers van WhatsApp ook? Hoewel we wel eens te horen krijgen dat de media van de laatste 10-20 jaar nieuw is, moeten we onszelf de vraag stellen of dat daadwerkelijk zo is. Prediker zegt in hoofdstuk 1 vers 8b: Het oog wordt niet verzadigd van zien, het oor wordt niet vol van horen. Kenmerkt het ons als pelgrim dat we ook matig zijn met ons mediagebruik? Wanneer je toch regelmatig WhatsApp-gebruik, lees dan deze tips eens door:

1: Kies de taal die bij je leeftijd past. Doe je niet anders voor.
2: Reageer niet in een WhatsApp-groep omdat anderen dat ook doen.
3: Gebruik de WhatsApp-groep alleen waarvoor hij bedoeld is.
4: Gebruik een WhatsApp-groep niet om één op één te communiceren.
5: Doorkruis een gespreksgroep niet met een compleet nieuw thema.
6: Stuur zoveel als mogelijk afgeronde berichten.
7: Gebruik emoji’s niet als versiering. Vermijd smileys die verwarrend kunnen werken.
8: Kies woorden als je het gevoel hebt dat je met een emoji moet uitleggen wat je bedoelt.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Het verwijt klinkt vaak: zit je nu alweer met je mobiel? Veel moeilijker is het om een waardevol gesprek te beginnen over wijs mediagebruik. Hoe blijf je zelf verbonden met pubers die voortdurend online zijn? Hoe kun je identificatiefiguur zijn? Wat zijn goede vragen bij zo’n mediagesprek? En hoe kan de Bijbel leidend zijn in mediagebruik? In samenwerking met Peter Stam biedt Hart voor het gezin een serie teksten met tips rondom mediaopvoeding. Elke week verschijnt er op onze website en Facebookpagina een nieuwe tekst. Bespreek ze met uw gezin of met vrienden!


 

Nieuws

Top